Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
19.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
V New Jersey se u čerpací stanice Wawa vznítila rychlonabíječka Tesla Supercharger. To není úplně běžné, neboť dosud se při nabíjení obvykle vznítily elektromobily, ale ne nabíječky. Naštěstí se nic vážného nestalo.
andreman88 (4) | 20.11.201912:39
Milan Šurkala: Prosím dopiště do článku update. Nejlepe i omluvu za šíření hoaxu.

Daný požár, příčina, nemá nic společného s Teslou, Tesla zde je poškozená strana vinou 2. stranou. Již se k němu vyjádřili hasiči a plná zodpovědnost leží na společnosti vlastnící transformator. Zde byl problém, protože poslala z transformátorů extremní výboj, který způsobil ­"zkrat­" a nabíječka začala hořet. Plná škoda jde za touto společností.

Aneb jste se stal autorem hoaxu, který jste bez uvážení a neutrality převzal z cizích webu.

Pro místní autory příspěvků to opravdu nečinní z Tesly stranu za požár zodpovědnou. Pokud na tom trváte, tak třeba paní, která balí do krabice nože k prodeji v obchodě, se kterým někdo někoho zabije, je vinna z vraždy. Pokud jste si stále jisti, že je Tesla nějak zodpovědná, tak je mi Vás líto.
Odpovědět0  0
honza1616 (32) | 19.11.201916:12
Náhodou ja kdych uvažoval o elektromobilu tak si koupim radsi auto prave na ty vodikove články, než čistě elektromobil jen na baterky.
Tim spíš že se mi žádná Tesla nelíbí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (402) | 19.11.201916:42
No já právě nevím, zda je vodíkové auto proti čistému elektromobilu taková výhra. Výhodou je rychlejší možnost tankování a menší i lehčí baterka, na druhou stranu má všechny součásti elektromobilu, k tomu palivový článek a vodíkovou nádrž ­(ani skladování vodíku není žádná sranda a jeho výroba podobně jako výroba elektřiny rovněž­).
Odpovědět1  0
honza1616 (32) | 19.11.201920:04
Skladovani a převážení vodíku je stejně ­(ne­)bezpečné jako skladovani a převážení v nádrži auta LPG, co se týče aut ciste na baterie tak o tom si myslím své, vzhledem k množství potřebného lithia,
Odpovědět0  1
Ondra_1 (4) | 20.11.201913:32
Což samozřejmě není pravda. Skladování vodíku se s LPG nedá vůbec srovnat, spíše s CNG, ale i proti němu má spoustu nevýhod. Kapalný vodík se prakticky nedá skladovat ­(na delší dobu­) bez chladícího zařízení. Má také velmi malou hustotu a to 14 l na kg ! Oproti CNG potřebuje osminásobný tlak na uchování stejného množství ­(v kg­). A ona nádrž tlakovaná na několik stovek atmosfér je nebezpečná sama o sobě bez ohledu na to, co obsahuje.
Odpovědět1  0
jcerok (3) | 19.11.201916:59
Právě jste rekl neco ve smylu ­"Chytrý telefon si nekoupím protože se mi žádný IPhone nelíbí. Raději si koupím obyčejný hloupý.­". A u vodíku na výběr taky moc není, asi 2 typy aut. A pokud nebydlite v Neratovicích a ještě nemáte přístup do jejich areálu tak asi daleko nedojedete. A sedět na 500 atm bombach je úžasný pocit
Odpovědět1  0
honza1616 (32) | 19.11.201920:08
Ale ja si ho nechci kupovat, napsal jsem to snad?
Dokonce ani ted auto nemam protože ho nepotřebuji,
toto byl nastrel možné budoucnosti za 10­-15 let az budu pořizovat třeba druhé auto...
Ani obyčejné elektromobily to nemaji se zásuvkou zrovna jednoduché
Odpovědět0  0
wrah666 (75) | 20.11.20191:58
10­-15 let možná, ale teď rozhodně není ­"elektromobil­" ani eko, ani šetrný. A vodíkový pohon totéž. Jen to neskutečným způsobem spotřebovává vzácné suroviny. A že by se to MĚLO někdy v budoucnu recyklovat je pohádka pro děcka. Realita? Podívejte se kolem sebe. Máme snad nejlepší recyklaci plastů na světě.. Reálně se jich zrecykluje a použije podruhé něco přes 1­/4! Baterky elektromobilů na tom snad budou lépe, ale 100% recyklace prostě neexistuje.
A­) jsou ztráty při samotném sběru a třídění. OBROVSKÉ ztráty. Bez ohledu na snahu a dobrou vůli prostě značná část materiálu zmizí ve směsném odpadu.
B­) Jsou ztráty při samotné recyklaci. Něco je smícháno s nevhodnými materiály a tak, že to recyklovat nejde, část materiálu se z recyklované hmoty nepovede ­"vytáhnout­".
C­) To možná nejpodstatnější: Recyklace není bez vlastních nároků na materiál a energii. Mozek zeleného aktivisty si možná představuje, že se rozemleté staré baterie naplácají do formy a jsou z nich nové, ale tak to fakt nefunguje. V reálu je nutná celá fabrika, tlaky, teploty, chemikálie..
Odpovědět3  0
Tech-boy.lukas (27) | 20.11.20197:37
koukám že asi víte že je elektromobil rádo by ­"zelená­" loby pro ty co za ten krám chtějí utratit prachy. Hodně aut používá pro skladování li­-ion,pro takové použití naprosto nevhodná technologie. Li­-ion se ani výrobcům nevyplatí recyklovat bo je to tak drahé,lépe je vyjde vyrobit akumulátor nový. Zrovna včera jsem říkal že německo a usa zkouší elektrobusy na dálkové trase. Jak v zimě zapadne tak než se k nim dostane pomoc tak pasážeři umrznou.Tady v ově je elektrobus,ale ten je na krátké trase a pro skladování energie používá trvanlivější akumulátory lifepo4,ale vůbec nevím jestli se dělají i malé. Mají tam 10kg bedny a je jich tam kolem 100ks
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (402) | 20.11.20198:51
U elektromobilů a jejich akumulátorů nicméně především samotné recyklaci předchází tzv. upcycling, což je dosti dobrá myšlenka. Poté, co po nějakých 10 letech baterka doslouží v elektromobilu ­(a obvykle má stále nějakých 70­-85% kapacity podle toho jak dobrý management tam má, tímto zdravím do Nissanu­), se vezme, vyberou se dobré články a složí se z ní bez náročné recyklace jiná baterka, kde její snížená kapacita nevadí a může sloužit např. jako úložiště energie ze solárů, vyrovnávací buffer v nabíječkách elektromobilů atd., kde si může sloužit dalších 10­-15 let. Výhodou je, že pro tato další použití není potřeba vyrábět nové baterky, není třeba recyklovat dvakrát tak velké množství baterek. Další výhodou je to, že díky tomu bude třeba první akumulátory z elektromobilů recyklovat až za těch cca 10 let, kdy může být úroveň recyklace ­(její ekologický dopad i cena­) přeci jen o něco jinde než dnes. I proto mají dnes snad všichni výrobci elektromobilů program pro zpětný odkup baterek a jejich další využití při jiném nasazení.
Odpovědět0  0
wrah666 (75) | 20.11.20199:10
Ano, prodlouží to cyklus výroba­/recyklace na nějakých 20 let. Ale je mi líto, bez ohledu na snahu a cenu, nikdy v životě se jim těch baterií nevrátí 100% a ani z těch co se vrátí se recyklací nezíská 100% použitých materiálů. Osobně si myslím, že pokud na jednu ­"generaci­" dostanou zpátky 2­/3 lithia, tak to bude hraničit se zázrakem. Je nádherné sledovat, jak ­"ekologisté­" propagují technologii, kterou není možné nahradit všechna auta na světě ­(natož ještě lodě, letadla, vlaky, autobusy atd­) ani teď, jednorázově. Natož aby byla udržiotelná dalších pár set let.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (402) | 20.11.201910:16
Že se něco nezrecykluje ze 100 %, to není nic až tak divného. Také nikdo neví, jaké materiály budou baterie používat třeba za 50 let ­(což je doba, kdy tak v optimistickém pohledu můžeme nejdřív očekávat plnou elektromobilitu­). Také nemůžeš vědět, jak se nahradí potřeba velkých baterií ­(např. indukčním nabíjením na silnicích vyšších tříd, což je to místo, kde potřebuješ velkou baterku, ve městě taková potřeba není; částečné dobíjení solárními panely, kde třeba u Toyoty už dnes dosáhly 34% účinnosti,...­). Rozhodně elektřina nenahradí všechno a hned, má to obrovské množství problémů, ale nelze hodnotit plnou elektromobilitu optikou dnešních technologií. Podívej se, kde jsme dnes a kde jsme byli technologicky před 50 lety ­(např. 1969­).
Odpovědět0  1
andreman88 (4) | 20.11.201913:06
Říkáte to jako by dnešní automobil šel bez problému zrecyklovat. Co všechny ty plasty a oleje za dobu používání. Ona dnešní ­"recyklace­" je to výpalení těch svinstev a půstění do ovzduší klidně sousedům. Proč si myslíte, že dnešní rozebrání auta je čistější?
Odpovědět0  1
wrah666 (75) | 20.11.201921:08
Celý zbytek auta se od vozu se spalovacím motorem prakticky neliší. Plasty, barvy, provozní kapaliny ­(třeba brzdová, náplň klimošky a podobně­). Jediné co v něm chybí je blok motoru a převodovky ­(naprosto v pohodě recyklovatelný kov­) a motorový a převodovkový olej.

PS: na rozdíl od elektrolytu z baterie je olej prostý uhlovodík a jeho likvidace je zcela bezproblémová. Dostatečně teplé ohniště s dostatkem kyslíku a ven jde POUZE vodní pára a oxid uhličitý. Běžná organická chemie.. Co není fluorované a chlorované, to se zlikviduje v klidu.
Odpovědět1  0
andreman88 (4) | 20.11.201912:58
Nejsem zelený magor, ale nejste s těmi plasty zrovna přesný.
Dost velká většina plastů, tak jak je odhodíte, tak v té formě tu bude ještě, co baterky z EV do roku 2100 budou již rozpadlé zpět na zakladní sloučeniny a prvky.

On ten plast je naštěstí netečný. To je štěstí, ale bohužel dnes už ten přirodou ­"rozpadlý­" plas zabíjí dost života. A zase na to doplatíme my. Maso z ryb už dávno není tak zdravé, protože ony plasty, které Evropa slavnostně zreciklovala, tak než uložení vyšlo levněji je poslat přes pů světa a hodit do moře. Ano ten bordel vyplaveny v indickém oceánu a tichém oceanu byl evropský.
Jenže se ukazuje, že to co plave je jen setina toho, co je již na dně a další část se drží ve vodním sloupci a volně plave. A tylo částečky jsou od pohledu k nerozeznání pro živočichy od potravy, resp. na nich se usídlí, ale ryba sežere celou kousek i s tím plastem.
V ­"lepším­" případě ryba zemře. V opačnem se tento plast částečně royloži žaludečními šťavami a vstřeba do masa ryby. Na té si velice rádí pochutnáváme. Protože ryby jsou přece zdravé.
Jsou různé scénaře:
- nestane se nic
- Vymřou ryby ­- lidí budou mít hlad a ­(vy­)pomlátíme se
- vymřeme my ­- neplodnost atd.

Jde jen o to, že nám toto nikdo neříká, ale každým plastem si volime.
Nevím, jestli by se lide chovali, když bychom museli vysvětlovat našim vnučkám a vnukům, že tu rakovinu­(neplodnost, atd.­), co má tvé malé děťátko jsme my způsobili našim chováním.
Odpovědět0  1
jcerok (3) | 19.11.201914:51
Proč z toho děláte takové haloooo? Aha protože je to Tesla. Víte kolik průmyslových rozvaděčů denně začne kouřit z důvodu zavady? Víte kolik denně vznikne požárů budov z důvodu závady na el. instalaci. A nevšiml jsem si že by se o každém psalo. A pokud vím nešlo o požár ale pouze k dýmu z rozvaděče. Stačí vypnout přívod a pro jistotu tam fouknout dávku či dvě z CO2 hasiciho přístroje a je po všem. To zvládne každý amatér když si přečte navod na hasicaku.
Odpovědět0  0
Choakinek (227) | 19.11.201914:09
Tak tohle asi není nějaký podstatný problém. Problém spíš vidím v budoucnosti, až bude těchto elektromobilů jezdit velký počet a tedy už asi nebude úplně nepravděpodobná situace hromadné nehody elektromobilů a třeba i různých typů dohromady ­- bateriové s vodíkovými apod. Nevím přesně, jak je na tom vodíkový pohon, ale bateriový by měl co nejdřív přijít s nějakou 2. generací, kterou v případě nehody nebude nutné komplikovaně ­(dlouhodobě­) hasit.
Odpovědět0  0
PHiLiPZ (4) | 19.11.201914:21
Ako nam ukazalo par vzducholodi, ked zacne horiet vodik, nebude co dlho hasit.
Odpovědět0  0
Choakinek (227) | 19.11.201923:35
Jestli není podstatné, že ve vzducholodi se vodík uchovával nějak a v tom automobilu přeci jenom výrazně rozdílně, tak to nezní moc optimisticky, protože není asi úplně ideální, pokud by to auto prostě velmi rychle shořelo.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (402) | 19.11.201914:28
Už dnes existují solid­-state akumulátory ­(s pevným elektrolytem­), které by neměly mít takovou tendenci k hoření a v nejbližší době by se měly začít nasazovat. Někteří optimisti to sice ohlásili už na tento rok, obvykle ale výrobci vidí uvedení prvních generací EV s těmito bateriemi někdy tak kolem 2021. Toyota je např. plánovala až koncem 20. let, ale vypadá to, že by je mohla začít nasazovat někdy kolem 2021­-2022.
Odpovědět1  0
Choakinek (227) | 19.11.201923:36
Tak to je dobře. V tom případě bych rozhodně příliš neotálel s jejich nasazením.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.